Az elmúlt hetekben jelentősen emelkedett a Brent olaj ára, amely a gyenge forint mellett komoly terhet ró az autósokra. Ha ez így folytatódik tovább, heteken belül eljöhet az a pont, ahol sokan meggondolják majd, hogy autóba üljenek – ez derül ki a Pulzus Kutató friss felméréséből, amelyet a napi.hu megbízására készített.
A kormány éppen az autóhasználat elősegítése érdekében tilotta meg az önkormányzatoknak, hogy pénzt szedjenek a parkolásért.
A benzin átlagára péntektől – a Holtankoljak adatai szerint – 404 forint, míg a gázolajért 421 forintot kell fizetni. A benzin utoljára 2019 májusában volt ilyen drága, a gázolaj átlagára pedig utoljára 2018 novemberében haladta meg a 421 forintot a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal adatai szerint.
A drágulás mögött a Brent olaj árának emelkedése áll amelyért már 63 dollárnál is többet kell fizetni, miközben egy hónappal ezelőtt 56 dollár körül forgott. Ez a 63 dollár hozzávetőlegesen a tavaly januári szint, amelyhez ugyanakkor kicsivel erősebb forint társul most (296 forint szemben a korábbi 306-310-zel).
A pandémia alatt nőtt az üzemanyagok jövedéki adója, illetve a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség is emelte a tagdíját.
Ha a drágulás folytatódik, akkor hamarosan elérhetjük a 2012-es árszintet, a 450 forintot, amely – a Pulzus Kutató felmérése szerint – már olyan összeg, amelynél sokan érdemben csökkentik az autóhasználatukat.
A magyar lakosság fele (51 százaléka) közlekedik saját bevallása szerint autóval. A felmérésből kiderült az is, hogy a településméret csökkenésével nő az autóhasználók aránya: a községekben élőknek például 58 százaléka autózik, 42 nem, míg Budapesten éppen fordított az arány: 42 százalék jár autóval 58 százalék pedig nem.
Napi.hu
Ha érdekel a radikális hangvételt vállaló újságírás és hírszerkesztés,
szívesen foglalkoznál alapos és igényes tényfeltáró anyagok írásával
esélyegyenlőségi, szociális, érdekvédelmi vagy politikai területen,
akkor az alábbi címre várjuk jelentkezésedet: muonszerk(kukac)gmail.com