A pedagógusoknak is muszáj minőségi időt tölteni önmagukkal és szeretteikkel. Ez sokkal fontosabb, mint egy jól megszerkesztett digitális óravázlat!

A Nemzeti Pedagógus Kar Országos Elnöksége tanácsokkal látta el a pedagógusokat az online oktatás idejére, amiben jócskán van rendszerkritika is, hiszen a kormányzat gyakorlatilag semmit nem tett a digitális oktatás kiépítéséért az elmúlt 10 évben.

„A digitális munkarendre való átállással az iskolák egyik pillanatról a másikra olyan feladattal találták szemben magukat, amelyet egyszerre kell kitalálniuk, megvalósítaniuk, ellenőrizniük és továbbfejleszteniük” – írja a Nemzeti pedagógus Kar Országos Elnöksége. A szervezet hangsúlyozza, hogy a tanulók életkörülményei, a családok eszközellátottsága, a lakóhelyek internet-lefedettsége nem egyforma.

Ezért az iskola, a pedagógus nem várhatja el, hogy mindenki minden eszközzel rendelkezzen, neki kell alkalmazkodnia, és ezt a tanároknak figyelembe kell venniük.

Az online jelenlétnek az eszközökön kívül is költsége van, miközben a járvány miatt több család anyagi helyzete bizonytalanná válik. Az iskola, a pedagógus nem várhat el egész napos, folyamatos online jelenlétet a tanulóktól, de a szülőktől és önmaguktól sem.

Fontosnak tartják azt is kiemelni, hogy a gyerekek számára ártalmas lehet 10-12 órát eltölteni a számítógép előtt. „Egyik iskola, pedagógus sem gondolhatja úgy, hogy az órarendi órákat egy az egyben online tartja meg. Ahogy a digitális tankönyv nem egyenlő a tankönyv beszkennelésével, úgy a digitális munkarend sem az órák online tartását jelenti. Más munkarendre kell áttérni, és nem tanítási órákat kell tartani.” – írják.

AZ NKP elnöksége arra kéri az oktatási intézményeket, hogy lehetőleg ne használjanak többféle online platformot, a túl sok felület alkalmazása adatvédelmi problémákhoz is vezethet. A közösségi oldalak oktatási célra történő használatát sem ajánlják, mert az „a magánszféra részét képezik„

A Kar kitér arra is, hogy a szülők segítsége nagyon fontos ebben a helyzetben és hangsúlyozzák, hogy nem a szülők feladata megoldani az online oktatás nehézségeit. Ha feltétlenül szükség van a szülő segítségére, figyelembe kell venni azt is, hogy a szülő nem pedagógus és adott esetben otthonról dolgozik, tehát neki is vannak a munkáltatója felé kötelezettségei.

AZ NKP szerint senkinek sem kell napi 24 órában pedagógusnak lennie. Tehát a digitális munkarendben is kell, hogy legyen kezdete és vége a munkaidőnek.

„Nincs, és nem is lesz több szabadidőnk a digitális munkarendben. El kell végeznünk eddigi feladatainkat, de még azt is ki kell találnunk, hogy ezt hogyan tegyük, és sokkal időigényesebb, bonyolultabb a visszacsatolás is. Sokunknak ezen felül idős rokonairól is gondoskodnia kell, vagy szülőként egyszerre két szerepben is helyt kell állnia a digitális munkarendben. Ezt csak akkor tudjuk teljesíteni, ha tudunk szünetet tartani, ha tudunk minőségi időt tölteni önmagunkkal és szeretteinkkel. Ez sokkal fontosabb, mint egy jól megszerkesztett digitális óravázlat!”- fogalmaz a Nemzeti Pedagógus Kar Országos Elnöksége.

  •  
  •  
  •  
  •