Az információáramlás valójában információs túlterhelés

információs túlterhelés

A legnagyobb közösségi oldal alapítója elajándékozza vagyonát, és ehhez semmi mást nem kell tennünk, mint megosztanunk saját idővonalunkon azt a posztot, amin ezt az információt olvassuk… 

Csak egy megosztás és máris megnyerhetjük a legmodernebb telekommunikációs eszközt vagy éppen a képen látható luxusautót… Átlagos internetfelhasználóként egyre többször találkozhatunk hasonló felhívásokkal, mint ahogy rémhírterjesztő vagy összeesküvés-elméletektől hemzsegő oldalakkal is. A gyakori jelenségről Györffy Ágnes századossal, az MH Egészségügyi Központ pszichológusával beszélgettünk.

Az utóbbi hónapokban egyre többször futnak körbe a legnépszerűbb közösségi oldalon olyan posztok, amelyek egy-egy megosztásért cserébe mesés vagyonokat, modern technikai eszközöket, luxuscikkeket kínálnak. Mi állhat ezen jelenség mögött? 

– Nehéz egyértelmű választ adni a kérdésre, hiszen több dolog összekapcsolódása vezet el ehhez a ma már sokak számára ismerős jelenségig. A láthatóan irreális nyereményeket kínáló oldalak sikerének hátterében az az egyszerű tény áll, miszerint a virtuális térben a legnagyobb értéke az információnak van. Márpedig általában ezen oldalak sikeres megosztásához számos veled kapcsolatos információt meg kell adni, amiket a rendszer – valószínűleg – tárol, így azok a későbbiekben az oldal üzemeltetőinek rendelkezésére állnak, és akár értékesíthetők is. Illetve a megosztásuk révén nagyobb nyilvánosságot kap az oldal, ami akár később reklámfelületként is értékesíthető. Az persze már egy más kérdés, hogy a felhasználók miért osztják meg ezeket a tartalmakat? Valószínűleg ettől várják azt, hogy megváltozzon a sorsuk. Amikor az emberek úgy érzik, hogy erős a létbizonytalanság – ami miatt egyre több, korábban természetesnek vélt és könnyen elérhető tárgy vagy szolgáltatás a vágyak szintjére redukálódott -, akkor könnyen beindulhat az a fajta gondolkodás, ami szerint „ilyen módon is megpróbálok valamit tenni annak érdekében, hogy közelebb kerüljek a célom, a vágyam eléréséhez”. Ezt tovább erősíti a fogyasztói társadalom által közvetített értékrend, ami a boldogságot és sikerességet a tárgyakhoz és anyagi javakhoz köti. 

– Gyakorlatilag ez egyfajta csodavárás.

– Igen, egy kicsit az, hiszen ha virtuálisan lejátszom magamnak az egész folyamatot, akkor azzal közelebb kerülök a várt nyereményhez, végcélhoz. Megfigyelték: minél nagyobb a bizonytalanság, annál erősebb az ilyen jellegű tevékenység. Például, minél rosszabb a gazdasági helyzet, annál több lottót, sorsjegyet vesznek az emberek. Nem egy esetben az is előfordul, hogy kölcsönt kérnek rá. Ennek ismeretében kijelenthető, a megosztós oldalaknál az emberek úgy gondolkodnak: „végül is olyan sokba nem kerül, miért ne tenném meg, legalább az esélyét ne szalasszam el!”

gyorffy agnes

Györffy Ágnes százados

– Ugyancsak ismert jelenség az internet világában az ál-, illetve rémhíreket terjesztő oldalak, valamint az összeesküvés-elméleteket ismertető weblapok sokasága. Kapcsolódnak ezek valamilyen módon a „nyomj egy lájkot és oszd meg” oldalakhoz?

– Annyiban mindenképpen, hogy a rémhírterjesztő és az összeesküvés-elméleteket közzétevő oldalak sikerében is ugyanaz a bizonytalanság áll, mint a megosztós oldalaknál. Persze ezekben az esetekben jóval több tényezőt kell vizsgálni. A mai, „felgyorsult” jelzővel illetett világunkban az információ áramlás valójában már „információs túlterhelés”, amiből nagyon nehéz kiszűrni azt, hogy melyik hír lehet a realitás vagy legalábbis olyan, amelynek van némi valóságalapja. Az emberben ugyanis gyakran felmerül a kérdés: mi van, ha ez a történet tényleg igaz, én pedig kimaradok belőle. Mindebben persze a sajtónak – és kiemelten az online tartalom-szolgáltatóknak, a hírportáloknak, a blogoknak – hangsúlyos szerepük és felelősségük van. Innen ugyanis számos olyan hír, információ jöhet, amely nincsen kontrollálva. Emellett ráadásul a befogadó számára a hírek szűrése is nehéz feladat, egy-egy információról nem egyszerű eldönteni, hogy álhír vagy valóság.

Bővebben: Honvédelem

  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük