Felújítják a kaposvári “farost”!

Újjászületve, alapos külső és belső felújítás után tér vissza az utakra a hazai és nemzetközi veteránjármű-találkozók és kiállítások sztárja a “faros” Ikarusz, amely a nyolcvanas évek közepére szorult ki végleg a belfüldi utasszállításból. A Kapos Volán jellegzetes sötétzöld fényezésű, Ikarus 55 Lux távolsági buszának felújítást a Volánbusz Zrt. zalaegerszegi járműfenntartási üzemében végzik el hamarosan.

A tavaly október óta országosan működő állami busztársaság jogelődjénél, az akkor még csak Pest megyében és környékén szolgáltató Volánbusznál 2014-ben merült fel először a gondolat, hogy a vállalat rendelkezzen egy olyan, saját tulajdonú nosztalgiakocsival, amely típusában és minőségében is megfelel a cégvezetés által felállított elvárásoknak. A választás akkor egy Ikarus 66-os “farosra” esett, amely a hatvanas, hetvenes évek jellemző városi-elővárosi busztípusa volt idehaza a MÁVAUT üzemeltetésében. A 2014-ben a Volánbusz tulajdonába került, jelenleg VOL-066 rendszámmal futó autóbusz átfogó restaurálásához a társaság szakemberei 2015-ben láttak hozzá. Az utolsó csavarra és alátétre is kiterjedő felújítás 2018 tavaszán fejeződött be, és néhány apróságtól eltekintve a 66-os típusra leginkább jellemző korhű, gyártáskori állapot került visszaállításra. Később, a regionális közlekedési központok 2019 őszi integrációjával viszont több más nosztalgiabusz is az immár összevont Volánbusz állományába került.

Kameniczky Ákos, a Volánbusz Zrt. forgalmi és kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy társaság jelenleg 14 darab veteránkorú autóbusszal rendelkezik. A flottában megtalálhatók többek között a kultikus Ikarus 30-as, 55-ös és 66-os típusok, sőt, a vállalatnak egy Csepel teherautója is van. A Volánbusz idén értékmegőrző programot indított annak érdekében, hogy ezek a járművek fennmaradhassanak az utókornak, ennek során minden évben megpróbálnak egy kis pénzt fordítani a nosztalgia járműpark rendbehozatalára.

A program keretében elsőként tehát egy “faros”, mégpedig az egykori Kapos Volán jellegzetes sötétzöld színű, 1967-ben gyártott Ikarus 55 Lux autóbusza (55.21 kivitel) születik újjá. A hazai veterántalálkozókról jól ismert, FAROS-1 rendszámú jármű közel két évtizede került a Kapos Volán tulajdonába, eredetileg jócskán megkopott piros fényezéssel. Első újjáépítését követően 2001 elején állt a nosztalgiázni vágyók szolgálatába, azóta tehát bőven megérett már az idő egy újabb alapos restaurálásra. A muzeális korú autóbusz felújítása február közepén kezdődött el a Volánbusz Műszaki Igazgatóságának zalaegerszegi járműfenntartási üzemében, ahol Tóth László üzemvezető karosszérialakatosokból és fényezőkből álló nyolctagú csapata vette kezelésbe a sokat látott járművet. A díszlécektől kezdve az üléseken és a burkolatokon át az ablaküvegekig mindent le-, illetve kiszereltek a buszból. Az első restaurálás óta eltelt majd’ 20 év igencsak otthagyta a nyomát a jármű karosszériáján: komoly szerkezeti javításokra is szükség volt az aggasztó méreteket öltő korrózió miatt. A megújuló jármű fényezése, melynek előkészítéséhez mintegy 100 kg gittet szórtak a karosszériára, az ablakvonal alatt zöld színű marad, felül viszont az eddigi fehér helyett bézs színárnyalatot kap. Ezen kívül számtalan kisebb alkatrészt és kiegészítő elemet felújítanak, vagy újragyártatnak a buszhoz, a gépészet viszont meglepően jó állapotban vészelte át az elmúlt két évtizedet. A munkálatok tervezett határideje július vége, így ha minden jól megy, hamarosan a szélesebb publikum is találkozhat majd az eredeti pompáját visszanyerő régi-új nosztalgiabusszal.

Forrás + galéria: Magyarbusz.info

Ha érdekel a radikális hangvételt vállaló újságírás és hírszerkesztés,
szívesen foglalkoznál alapos és igényes tényfeltáró anyagok írásával
esélyegyenlőségi, szociális, érdekvédelmi vagy politikai területen,
akkor az alábbi címre várjuk jelentkezésedet: muonszerk(kukac)gmail.com
  •  
  •  
  •  
  •