Forrnak az indulatok a Tesco Facebook-oldalán

Pénteken a tízmillió futballedző országának lakói egytől egyik humánerőforrás-menedzserré változott át. Mialattt a Tesco-dolgozók egy része sztrájkol, jószándékú segítők, csuklóból bérstratégiát írók és egyszerű vásárlók is folyamatosan írják hozzászólásaikat a vállalat Facebook-oldalára.

Aki látta már, hogy egy mindössze egy-két napon át tartó, ünnepi boltbezárás esetén milyen hévvel igyekeznek az emberek a boltokba – mintha egy hónapra előre kellene bevásárolni –, az már a szrájk bejelentésekor sejthette, hogy az alacsonyabb kapacitással működő áruházak komolyan felkorbácsolhatják az indulatokat. A legtöbben a bér- és létszámemelést követelő dolgozók mellett állnak, néhányan példát állítanak a Tesco elé, mások csak hőzöngenek.

A Tesco Magyarország Facebook-oldalának hozzászólásai közül válogattunk – melyekre egyébként még szombat éjjel 11 óra körül is aktívan válaszolgattak a vállalat közösségi médiás munkatársai:

“A kizsigerelt, ronggyá hajtott dolgozóktól se ártana elnézést kérni, akik háromféle munkát végeznek nyolc ember helyett olyan pénzért, amit már nem illetnék külön jelzővel, mert olyan moderálást kapnék, hogy csak na. …kivéve a lusta, tohonya, minimális segítőkészségre is képtelen dolgozók. Remélem ők minimálbéren fognak meggebedni.”

Egy másik kommentelőnek, úgy tűnik, határozottan pozitív tapasztalatai vannak a Tesco egyik kecskeméti áruházának dolgozóival. Ezért gondolja úgy, hogy bár olcsóbb munkaerő lehet, hogy van, de ők jó eséllyel nem lesznek olyan jók, mint a jelenlegiek. Azt írja: “Én minden hétvégén a kecskeméti “kis Tescóban” vásárolok. mert közel van hozzám, jó minőségű áruhoz jutok és ami a legfontosabb szinte ismerősként kezelnek az ottani dolgozók. Még akkor is mosolyognak amikor hétvégén kénytelen például a húspultos egyedül kiszolgálni a 2 részleget (baromfi ill. sertés).” Majd úgy folytatja: Higgyétek el nem a főnökség miatt járok oda több éve. Meg kéne becsülni ezeket az embereket és természetesen meg is fizetni, vagy legalább fontolóra venni kéréseiket. Egyszerü a matematika….ha elmennek ezek a profin dolgozó emberek romlik a kiszolgálás minősége és ezáltal csökken a bevétel mert a vásárló átmegy egy másik boltba, ami bőven van a környéken.

Olyan hozzászóló is van, aki nem vásárlóként, hanem volt dolgozóként osztotta meg véleményét. Attila úgy látja, a feszültséget az okozza, hogy az irányító vezetők körét jobban bővítették a kétkezi munkásokénál. Az írja: “15 évig dolgoztam a cégnél! 22 500 Ft volt akkor a minimálbér és 56 500 Ft kezdő fizetéssel vették fel. Ma is ezt az arányt kellene tartani, érdekes módon akkor 3x annyi ember dolgozott ott mint ma és ki tudta gazdálkodni igaz sokkal kevesebb ingyenélő felső vezető volt mert évek alatt a rendes munkás csökkent a vezetők száma nőtt.” Attila állítólag megélte azt is, amikor nagyfejesek jöttek ellenőrizni: Nem beszélve a hazugsagról, mikor angol látogatás jött, 100 diák munkás rakta rendbe az áruházat. A végeredmény,:hú ennyi emberrel ilyen jól néz ki? Akkor csökkentsük a létszámot! Hasonlóan vélekedik Nikolett is, aki nem csak a mennyiség terén lát kivetnivalót a vezetőknél. Főnök csak az legyen, aki dolgozókènt jó ideig betekintèst nyert a dolgozók munkájába ès tudja, hogy mennyi mindennel kell megküzdeniük a dolgozóknak!

Erre egészen hosszan reagált a Tesco közösségi kommunikátora, aki emlékeztet, hogy a kiskereskedelmi szektorra jellemző munkaerőhiány általános iparági jelenség, nem csak a Tescót érinti: Tudjuk, hogy vannak olyan boltok, ahol a létszámot tekintve vannak megoldandó feladatok, de minden bolt más, így a valódi megoldást testre szabottan kell megtalálni. Konkrét kérdésekre kell konkrét választ adni. Ebbe a közös munkába szerettük volna a szakszervezeteket bevonni. Ezért javasoltuk azt, hogy közösen vizsgáljuk meg, hogy mely áruházak és/vagy munkakörök esetében vezethetők vissza a problémák a létszámhiányra és közösen dolgozzunk ki konkrét, célzott akciótervet – hangzott a válasz a Facebookon.

“Nem a százalékok érdekelik, hanem hogy mennyit visznek haza a dolgozók”

A sztrájkoló dolgozóknak csak egyik követelése vontatkozik a létszámra, a másik bérjellegű. Ezzel kapcsolatban a Tesco kommunikátora a legtöbb esetben a vállalat pénteki közleményének (testre szabott) szövegével reagál.

A Tesco az elmúlt két évben folyamatosan fektetett be a bérekbe, aminek köszönhetően az áruházlánc munkatársainak többsége összesen több mint kéthavi fizetéssel vihet többet haza idén, mint 2016-ban, és a teljes munkaidős dolgozók közül senki sem keres 176 ezer forintnál kevesebbet – szól az állítás. A Tesco az elmúlt 2 évben már 8,7 milliárd forintot költött bérfejlesztésre. Ez is jól mutatja, hogy folyamatosan egyre többet tesz a dolgozók érdekében – írják. A Tesco által használt piaci források alapján megállapítható, hogy a kiskereskedelmi szektorban az áruházi dolgozók fizetése átlagosan csak 19%-kal növekedett, míg a Tesco év eleje óta a legalacsonyabb fizetési kategóriákban 22,4%-os bérfejlesztést hajtott végre – hangzik az érv.

Ahogy az várható volt, a válasz nem minden hozzászólót győzött meg. Ildikót nem a százalékok érdekelik, hanem hogy mennyit visznek haza a dolgozók. És egy konkrét példát is említ, mégpedig a hazai kiskereskedelemben tapasztalható munkaerőhiányba tavaly egy nagyot szóló hírt bedobó Aldi példáját, Ildikó szerint azt kellene a Tescónak is követnie. Emlékezetes: a bolthálózat tavaly márciusban 5, majd júliiusban további 15 százalékkal emelte meg a teljes állománya 90 százalékát adó bolti dolgozók bruttó bérét.

Az aldis emelés, illetve a diszkontlánc bérezésének általános kommunikációja azóta annyira jól működik, hogy nemrég egy nagy port kavart összehasonlításban is találkozhattunk vele. Júniusban a Károli Gáspár Református Egyetem egyik oktatója, amikor a felsőoktatási szektor rendkívül alacsony fizetéseire szerette volna (sikeresen) felhívni a közvélemény figyelmét, azt írta: ma Magyarországon egy Aldi-raktáros is többet keres, mint egy egyetemi oktató. A fent, utolsóként idézett hozzászóló is éppen egy raktárost kereső aldis álláshirdetést linkelt be, melyben 6 órás műszakért 196-233 ezer forintos bruttó fizetést kínál a diszkontlánc, éjszakai pótlékkal, cafetériával.

Az utóbbi időben egyébként már a nagyobb kiskereskedelmi láncok mindegyike elég korrekt bérkommunikációt kénytelen folytatni. A Tescónál például így néz ki egy álláshirdetés bérre vonatkozó része. (Konkrétan egy miskolci Tesco önkiszolgáló kasszáinál napi 6 órában dolgozó asszisztensadatlapját mutatjuk.)

Érdekesség, hogy mind az Aldi, mind a Tesco, illetve az összes többi nagy lánc dolgozóinál is (sokkal) rosszabbul keresnek a magyar tulajdonú, emiatt kormánykedvenc CBA-franchise boltokban dolgozók, már évek óta. Iskolázottság a határon Olyan kommentelő is van, aki szerint a Tescónál szándékosan törekednek a képzetlenebb munkaerő alkalmazására. Azt állítja: nincs elég dolgozó, egy emberrel végeztetik inkább 3 ember munkáját. Bezzeg mikor én az eladói szakmámmal meg érettségimmel jelentkeztem vagy 6x, online is, meg személyesen is, nem hívtak vissza egyszer sem, valószínűleg inkább várták a 8 általánost végzettek jelentkezését, hogy ugyanazért a munkáért kevesebbet kelljen kifizetni az alkalmazottaknak… Ilyen hozzáállással nem csodálom, hogy így alakulnak a dolgok, a tapolcai tescoban is vannak egy műszakban 14-en… Erre érdemben nem reagált a Tesco facebookos válaszadója. A Tesco karrieroldalán – ahol egyébként most is több száz állásajánlat található – ugyan nem lehet képzettség szerint szűrni, de szúrópróbaszerű kattintgatás után úgy tűnik: a munkakörök egy részénél általános iskolai végzettség az elvárás, de rengeteg olyan állás van, ahol kereskedői, eladói vagy ezzel egyenértékű szakirányú végzettség, képesítés kötelezően elvárt alapkövetelmény.

Néhány kommentelő szerint a “kis Tescókban” nemhogy képzeltenül, de bejelentés nélkül is dolgoznak. Erre azért elég határozott cáfolattal reagált a cég facebookos kommunikátora, és valóban igen nehéz elképzelni az ügyeskedő kisvállalatok világában, lássuk be, meglehetősen gyakori módszert az ország vezető, 18-20 ezer főt foglalkoztató multijainál. És végül, olyan hozzászólók is vannak, akik finoman szólva nem értenek egyet a sztrájkoló dolgozók követeléseivel. “Majd ha nem kell 10-15 perceket sorban állnom, nem lesz tele mocsokkal az áruház és nem lesz flegma a megkérdezett dolgozó, akkor majd sajnálom őket.”-érkezett a rendkívüli szolidaritásra utaló komment.

 

 

 

 

 

 

 

Forrás: http://hvg.hu/gazdasag/20170910_tesco_sztrajk_velemenyek_hozzaszolasok_kommentelok

  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük