Szlovákia meglépte a távoktatásban azt, ami itthon a diákoknak és a szülőknek csak álom

Sem osztályzás, sem bukás nem lesz a mai naptól kezdve, és racionalizálják a tananyag mennyiségét is. – írja a Parameter sk.
  • Nem lesz osztályozás,
  • ezért nem lesz egyes érdemjegy sem,
  • nincs buktatás,
  • fő rendezési elv az igazságosság,
  • szóban értékelik a tanulókat az év végén,
  • csökken a tananyag mennyisége.

Miroslava Hapalová a szlovák Állami Pedagógiai Intézet újonnan kinevezett igazgatója első bejelentése a tanulók értékelésének átalakítására vonatkozott. A mai naptól hatályos intézkedés szerint nem lesz osztályozás, és a buktatás az iskolákban. A szaktárca szeretné, hogy mindenhol részesítsék előnyben a szóbeli értékelést a távoktatási időszakban. „Az értékelés fő rendezési elve ebben az időszakban, amikor az iskolák zárva vannak, az igazságosság, a tanuló egyéni adottságainak figyelembe vétele. Például nem mindenkinek van otthon internetelérése, és nem mindenkit segítenek a szülei a tanulásban.”- nyilatkozta Hapalová.

Szlovákiában az év végi értékelés esetében is lehetővé teszik az általános iskola minden évfolyamában, hogy szóban értékeljék a tanulókat, az erre vonatkozó törvénymódosítás már készül.

Az év végi értékelésre vonatkozó javaslat nem lesz kötelező, az intézmények szabadon dönthetnek, hogy jegyekkel vagy szóban, esetleg a két értékelést kombinálva értékelik a tanulókat.

Azokat a tantárgyakat, amelyek nem oktathatók távoktatásban, mint például a testnevelés, a rajz, néhány iskola esetében a laboratóriumi gyakorlat, nem lesz értékelés

Nem lesz buktatás sem. Hapalová kiemelte: „Az alapiskolások semmilyen tantárgyból nem kaphatnak elégtelen osztályzatot, vagyis ebben az iskolaévben nem lesz évismétlés.”

A középiskolák esetében kicsit másként alakul a rendszer. Ott meghagyják a lehetőségét az osztályozásnak is. „A jegyeket azonban nem lehet rontani akkor, ha a diák részéről merültek fel objektív okok, például azért, mert nincs internetelérése vagy az adott pillanatban nem volt internetcsatlakozása. Tudjuk, hogy vannak háztartások, ahol egyszerűen nem lehet megkövetelni, hogy a diák az adott pillanatban online elérhető legyen” – magyarázta Hapalová.

A középiskolákban sem lehet senkit megbuktatni, de a nagyon rosszul teljesítő diákokat levizsgáztathatják az egyes tantárgyakból.

A távoktatás miatt csökken a tananyag mennyisége is. Hapalová szerint fontos, hogy reális igényeket támasszanak az iskolák a tanulókkal és a családjaikkal szemben. „Sok szülő most is dolgozik, vagy pedig nincs meg a szükséges készsége ahhoz, hogy a gyerekeivel átvegye a teljes tananyagot. Készül a javaslat az iskolák számára, hogy az egyes évfolyamokban milyen tananyagra kell elsősorban összpontosítaniuk, és milyen legyen a tanulók átlagos és maximális óraszáma.”

  •  
  •  
  •  
  •