Tömeges létszámleépítések a gumigyártóknál is

Több száz fős létszámleépítést kezdeményeznek a Continental telephelyein, a Hankooknál pedig szakaszosan, hónapról hónapra küldenek el százas nagyságrendben munkavállalókat – tudta meg a Napi.hu Székely Tamástól, a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VDSZ) elnökétől.

A ContiTechnél nem bíznak a kormányzat bérátvállalási csomagjában, mert ez szerintük nem fogja megvédeni a munkahelyeket.

A ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói és váci telephelyén minimum 200, de legfeljebb 700 fős létszámleépítést hajtanak végre – függően a dolgozókkal történő megállapodástól, illetve a külső megrendelésállománytól. Azt egyelőre nem tudni, hogy az elbocsátásra kerülők száma hogyan oszlana meg a két gyáregység között.

A ContiTech a termelés visszafogása miatt heti négynapos munkarendre történő átállást, ezzel együtt pedig minimum 20 százalékos fizetéscsökkentést ajánlott fel.

Amennyiben ezt a munkavállalók elfogadják, akkor csak körülbelül 200 fő munkaviszonya szűnik meg, ha viszont nemet mondanak rá, akkor akár 700 ember leépítésére is sor kerülhet. Jelenleg a kérdésben aláírásgyűjtés zajlik.

A szakszervezetnél korrektnek tartják a cég ajánlatát és igent is mondtak volna rá, de mivel a vállalat nem kíván garanciát adni arra, hogy az aláírók munkaviszonya nem fog megszűnni, ezért a VDSZ elfogadhatatlannak tartja a tervezetet.

Biztosítékok híján viszont várhatóan a munkavállalók többsége nem fog beleegyezni a bércsökkentésbe, mondván: lehet, hogy emiatt elbocsátják a mellettem dolgozót, de az én munkahelyem még megmaradhat. A cég által felkínált választási lehetőség régi és rendkívül rossz reflexeket ébreszt fel az emberekben – mondta Székely Tamás.

A VDSZ elnöke szerint a ContiTechnél belengették azt is, hogy az elbocsátások mellett is meghosszabbítanák a munkaidőkeret – egy nemrég született kormánydöntés ugyanis lehetővé tette a legfeljebb 24 havi munkaidőkeret alkalmazását. Ezt egyelőre nem lépték meg a cégnél: szerinte azért nem, mert a jelenlegi helyzetben – amikor kibocsátás a nullához konvergál – nincs értelme. Ez akkor számíthat majd, ha nagyobb volumenben indul meg a termelés. Amennyiben a munkáltató el akar bocsátani, akkor nem tart igényt a le nem dolgozott órákra,

de a későbbiekben, amikor a munkavállaló mondana fel, komoly probléma lehet, hogy a vállalat kötelezheti, hogy dolgozza le munka nélkül töltött időt, máskülönben a mínuszórákat levonja az utolsó havi bérből, vagy bíróságon keresztül behajtja.

A Hankook rácalmási abroncsgyártó üzemében március 24-én állították le a termelést, majd április 14-én részlegesen újraindították a gyártósorokat. Azóta viszont csak nagyon visszafogottan működik az üzem és a megrendelések is alacsony volumenűek. Székely szerint a társaság már a múlt hónapba megkezdte az elbocsátásokat: akkor mintegy 50 dolgozót küldtek el, többnyire olyanokat, akiknek lejárt a próbaideje, illetve a határozott idejű szerződéssel rendelkezőknek nem hosszabbították meg a kontraktusát.

A cégnél áprilisban ismét 50 főt bocsátottak el – szintén olyanokat, akik próbaidősök voltak, vagy határozott idejű szerződéssel rendelkeztek. A szakszervezeti vezető szerint a társaság az elkövetkező hónapokban is folytatni fogja ezt a gyakorlatot – ugyanis ezáltal a csoportos létszámcsökkentéssel járó kötelezettségeket meg tudja kerülni, a szakaszos létszámleépítéssel akár több száz főtőt is megválhat a társaság.

A Hankook Tire Magyarország Kft. igen jelentős állami támogatásokat kapott az elmúlt évtizedekben. Egyebek mellett 2014-ben 57,9 millió euró (akkori árfolyamon mintegy 18,1 milliárd forint) kormányzati támogatáshoz jutott új gumiüzeme felépítéséhez – ezzel mintegy 950 új munkahelyet teremtett.

  •  
  •  
  •  
  •