Az oktatás csődje

boring education 2015

Már érintettként, vagyis diákként kapisgáltam, hogy valami nagyon félrement az oktatási rendszerünkkel, de világossá a magánnyugdíj einstandjánál vált teljesen.

Miközben teletömik a fejünket olyan információkkal, adatokkal, amit a többség életében soha nem hasznosíthat a vizsga után, nem tanítanak olyan dolgokat, ami viszont létszükséglet lenne a sikeres életben maradáshoz. Én pl. általánosban matek tagozatos voltam. 8. végére kivégeztük az egész gimnáziumi tananyagot is. És mégsem tanultunk alapdolgokat sem, mármint hogy működik a pénzrendszer, a bankrendszer. Tanultuk a kamatos kamatot, de nem beszéltünk erről államadósság viszonylatában hogy néz ki. Teletömték a fejünket gyakorlatban nem hasznosítható dolgokkal, de az állam akkori működéséről, a kapitalizmus-szocializmus működési rendszeréről még csak matematikai viszonylatban sem tanultunk.

A rendszerváltás után meg folyamatosan romlott a helyzet. Csökkentették a tananyagot (mára eljutottunk odáig, hogy diplomát lehet szerezni katasztrófa helyesírással is!), a tanítási órák számát, miközben többet tornáznak, énekelnek a gyerekeink, de ugyanolyan sötét köd fedi előttük azokat az ismereteket, amik segítenek eligazodni az élet dolgaiban.

Általános iskolákban szerintem általános dolgokat kéne tanulni, és nem többismeretlenes egyenleteket! A gyerekek nem tanulják az alkotmányt, a politikai-gazdasági rendszer működési mechanizmusát legalább alapfokon. Kikerül az életbe úgy, hogy annyit nem tud, hová fordulhat különböző problémáival, egyáltalán milyen jogai, lehetőségei vannak a rendszeren belül. És nincs összehasonlítási alapja, alternatívákat főleg nem tanul!

Akár évtizeden keresztül sulykolják viszont belé a tekintélytiszteletet, hogy nálánál magasabb poszton lévőtől elfogadjon mindent, kritika nélkül! Tapasztalataim szerint az oktatás szerény életem folyamán csakis azt a célt szolgálta, hogy leszoktasson az önálló gondolkodásról, a miért-ek feltevésétől. Megfelelni az épp adott rendszernek. Kiszolgálni azt kritika nélkül.

Hogy felsőbb iskolákban sincs ez másként, több tapasztalatom van. A lányom közgazdaságin diplomázott, olvastam a könyveit. Kizárólag a neoliberális gazdaságpolitika elemeit tartalmazta, evidenciaként sulykolva azt. Így lehet rendszerhű zombikat nevelni, akár önmaguk érdekeivel szembemenő egyedeket „előállítani”. Nincs választási, és ezzel döntési lehetősége sem a frissen diplomázott fiataloknak. Ezért nem beszélhetünk többek között demokráciáról.

A másik az orvosok. Kizárólag a gyógyszergyáraknak profitot hozó gyógymódokat tanulják, kerül, amibe kerül az emberiségnek! Ismertem olyan orvost, aki sikerrel próbálkozott alternatív gyógymódokkal, és a közösség tiltakozása ellenére eltávolították, tönkretették.

És, hogy maradjak saját térfélen… Én végül kertésznek tanultam. Kizárólag a nagyüzemi, mindent vegyszerrel megoldó termesztést tanultam. Minél távolabb a természetestől, viszont vegyiüzemek hasznára. Nem jó úton járunk! Ez egyre nyilvánvalóbb számomra, mikor visszapattanok az értetlenkedőkről, meg nem értőkről, és látom, hogy szegényedünk, miközben öljük a környezetünket.

Ahogy a pénznek, úgy az oktatásnak sem az lenne a célja normál esetben, hogy pillanatnyi tőkeérdekeket, egyesek hatalmi pozícióját szolgálja. Felnőttként vajmi kevesen maradnak annyira nyitottak, hogy meglássák az alternatívákat, egyáltalán tudjanak rendszerben gondolkozni, gondolkozni. Ebből a szempontból nevezhető az oktatásunk sikeresnek.

Az emberiség fennmaradásának szempontjából viszont az oktatás egy csődtömeg, nem más. Nem a tudásról szól, hanem a hatalomról, és ez nincs jól! Nagyon nincs. Esélytelennek látok minden pozitív változást, amíg az oktatás zombi-tömegeket ont magából.

Forrás: Facebook

MUON TV

  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük