Béremelés kellene?

MAV 2016

A MÁV „modellje” újfent azt példázza, a közszférában nem a bérfejlesztést és a munkakörülmények javítását látják az egyre égetőbb munkaerőhiány megoldásának. Hogy az új modell működni fog-e, még nem tudni – annyi biztos, hogy az idén tovább fogyatkoznak a vasutasok, miközben a meglévő dolgozók elégedetlensége nő.

Jelenleg körülbelül 300 vasúti szakember hiányzik a teljes MÁV-csoport csaknem 38 ezer fős dolgozói létszámából – legalábbis ez a hivatalos szám. A vasúttársaság részletes bontásban megküldött adatai alapján azonban nagyobbnak tűnik a gond. Mozdonyvezetői munkakörben körülbelül 150 fős a hiány, jegyvizsgálói munkakörbe a MÁV-Start 150 dolgozót szeretne fölvenni a következő két évben.

Mennyi a bér?

A több típusismerettel rendelkező mozdonyvezető átlagfizetése havi nettó 210,6 ezer forint, amelyet évente 271 ezer forintnyi választható béren kívüli juttatással fejelnek meg.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) szerint azonban a MÁV túlexponálja a mozdonyvezetők szerepét: a köztudatba jobban bekerült, hogy a masinisztáknak az átlagnál jobb egzisztencia jut, miközben a vasutasok túlnyomó része a magyar átlagnál rosszabbul él. (A csoport 38 ezres létszámából jelenleg 2850-en dolgoznak a szakmai hierarchia csúcsát jelentő pozícióban)

A MÁV Zrt. 17 ezer alkalmazottjából közel 11,9 ezren, a MÁV-Start Zrt. 15 ezer főnyi állományából, több mint 8700-an, míg a MÁV Létesítményüzemeltető és Vasútőr Kft. 2 ezer alkalmazottjából mintegy 1800-an keresnek a minimálbér és a bruttó 200 ezer forint közötti jövedelmi sávban – ismertette a fizetéseket Napi.hu-nak Meleg János, a VSZ elnöke. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a mércét nem feltétlenül a szakképzettség adja: például lakatos, szerelő munkakörökben rendszerint bruttó 150 ezer forint alatti fizetés jár a MÁV-nál.

A létszám tovább csökken

A szakszervezeti vezető az egyre krónikusabbá váló munkaerőhiányt a nyomott fizetésekkel, a rossz munkakörülményekkel és a drákói szigorúságú követelményekkel magyarázta. Megjegyezte, hogy a vállalatnál megszűnt a korkedvezményes és korengedményes nyugdíj, a munka törvénykönyve módosításával pedig éves szinten több mint másfél hónappal megnőtt a munkaidő. Ezzel a vasutas állások elveszítették maradék vonzerejük nagy részét is.

Jelenleg a létszámhiány miatt a dolgozók túlterheltségre panaszkodnak, a feladatellátás hiányosságai ráadásul súlyos közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek – figyelmeztetett Meleg.

A helyzet várhatóan romolhat az idén: míg 2015-ben a MÁV-nál és a MÁV-Start-nál 160-an vonultak nyugdíjba, 2016-ban körülbelül 250 fő éri el a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt.

Felfelé osztanak – másutt nem látják értelmét

Míg a vasúttársaság 2014-ben 2,4, tavaly pedig 3,4, százalékos bérfejlesztést kínált, az idei évre már csak infláció alatti, 0,5 százalékos emelést ajánl a munkavállalóknak. A vasutasok körében nagy felzúdulást keltett a döntés, annak fényében, hogy MÁV felső vezetőinek fizetése idén az eddigi bruttó kettőről ötmillió forintra emelkedhet, mivel a kormány a vasúttársaságot pénzügyi szolgáltatóvá minősítette át.

A MÁV a bértárgyalások legutóbbi, január 5-i fordulóján sem tudott megállapodni a szakszervezetekkel, amelyek 5 százalék alanyi jogú alapbérfejlesztést és 2,7 százalék differenciált bérfejlesztést követelnek. Az érdekképviseletek arra is törekszenek, hogy egy középtávú megállapodás szülessen meg, amelynek keretében 30-35 százalékkal növelnék a béreket az elkövetkező években

Hogyan oldanák meg a munkaerőhiányt?

Az újonnan felvett munkavállalók munkavégzéséig a feladatokat a meglévő munkavállalók átvezénylésével és átirányításával, esetenként rendkívüli munkavégzés elrendelésével látják el.

A járműgyártási és korszerűsítési projektek feladatainak elvégzéséhez, valamint a vasúti járműtisztításhoz a MÁV-Start munkaerő-kölcsönzést is igénybe vesz; a nyári utazási idényben pedig diákmunkásokat is. Az írásos ügyfélszolgálatos munkában pedig távmunkás foglalkoztatást is biztosítanak – részletezte válaszában a vasúti személyszállító társaság.

Az utánpótlás biztosítása érdekében a MÁV megkezdte az egyeztetéseket a minisztériumokkal, valamint a szakképző iskolákkal és az érintett felsőoktatási intézményekkel. A MÁV-csoport és a Dunaújvárosi Főiskola 2015 novemberében duális képzésről kötött együttműködést.

A vasúttársaság ezzel párhuzamosan újraszervezi belső továbbképzési rendszerét és bővíti álláshirdetési csatornáit is: az elővárosi vonatokon hangos bemondás útján, valamint a kijelzőn is keresnek munkaerőt.

Bővebben: Napi.hu

MUON TV

  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük