Kreatív ötletek megvalósítása közösségi tőkéből

kezdheted

Egy Magyarországon újdonságnak számító finanszírozási rendszer, az úgynevezett crowdfunding, azaz közösségi finanszírozás segítségével akar teret adni kreatív ötletek megvalósításának a kezdheted.hu elnevezésű portál, amely szerdán indult el. A kezdeményezést és a weboldalt kedden mutatták be Budapesten Ez a különleges finanszírozási rendszer, amelyet az Egyesült Államokban a kilencvenes évek közepén találtak ki, de csak néhány éve robbant be a nemzetközi köztudatba, bárkinek lehetőséget ad arra, hogy kreatív ötlete megvalósításához támogatókat találjon, legyen szó például könyvkiadásról, lemezmegjelentetésről, zenekari turnéról vagy új termék kifejlesztéséről. A portálra felkerülő projektek finanszírozásához bárki bármekkora összeggel hozzájárulhat, ha fantáziát lát az ötletben.

A közösségi finanszírozási rendszerben nem a termelők mondják meg a fogyasztóknak, hogy mire van szükségük, hanem a fogyasztók fogalmazzák meg saját szükségleteiket, befolyásolva így a termékek és márkák innovációját – mutatott rá Kozák Ákos, a GFK Hungária ügyvezető igazgatója, a téma szakértője.

Ahhoz, hogy a www.kezdheted.hu-ra felkerüljön egy kezdeményezés, részletes projektleírás, megvalósítási ütemterv és költségvetés kell, valamint meg kell jelölni azt is, hogy az ötletgazdák 30, 60 vagy 90 nap alatt szeretnék összegyűjteni a szükséges pénzt. A projektek három lépcsős szűrőn mennek keresztül, amelynek keretében a portál működtetői megvizsgálják például a kivitelezhetőséget, valamint a projekthez kért összeg és az adománygyűjtés idejének arányát.

A portálra felkerült elképzelések közül ezután minden érdeklődő azt az ötletet támogathatja, amelyben fantáziát lát. Az adományozás semmilyen kockázattal nem jár, ha összegyűlik a szükséges összeg, akkor a kezdheted.hu átutalja a pénzt a nyertes pályázónak, sikertelen gyűjtés esetén pedig visszafizetik a pénzt az adományozónak – hangsúlyozta Kovács Tímea, a kezdheted.hu stratégiai és kommunikációs munkatársa.

Mint a keddi bemutatón rendezett beszélgetésen is felmerült, kérdés, hogy ma Magyarországon megvan-e a kellő bizalom ahhoz, hogy működni tudjon egy ilyen finanszírozási modell. A szervezők azonban hisznek abban, hogy a modell alkalmazásával elindítható egy szemléletváltás az emberek közötti bizalom és nyitottság irányába.

“Ez a finanszírozási modell inkább a fiatalabb közönséget szólítja meg, akik az internetes világban valamint a digitális írástudás területén otthonosan mozognak. A kérdés az, hogy mikor jön el az a pont, amikor hirtelen társadalmi tömegjelenséggé válik a közösségi adománygyűjtés” – jegyezte meg Kozák Ákos, aki szerint az új finanszírozási modell tömeges elterjedése csak hosszú távon fog megvalósulni.

A weboldalt először egy beta verzióval indítják el, ahol mintaprojekteken keresztül ismerkedhetnek meg az érdeklődők a rendszerrel, két-három hét múlva azonban már élesben is használhatják a kezdheted.hu-t a látogatók.

Jó tett helyébe jót is várnak

Az ötletbörzébe beszálló feltalálónak két dolgot kell nagyon pontosan megbecsülnie: egyrészt, hogy mennyi pénzre van szükség a terv megvalósításához, másrészt pedig, hogy mennyi idő alatt akarja azt összegyűjteni. A magyar Kezdheteden legfeljebb kilencvennapos pénzgyűjtő projekteket lehet majd létrehozni, de akár hatvan- vagy harmincnaposra is rövidíthető a kampány hossza. Egy saját rajongótáborral rendelkező kezdő zenekar például már harminc nap alatt is össze tudja kalapozni a rajongóitól egy lemezfelvétel árát – különösen, ha az adakozók meg is kapják a dalokat – egy bonyolultabb, újszerűbb projektnek viszont szüksége lehet a kilencven nap minden órájára. Az eredeti szolgáltatásnál fontos korlátozás, hogy csak a nyertes projektek jutnak pénzhez, ha egy dollár is hiányzik a határidő lejártakor, akkor egy fillért sem kap az ötletgazda.

Böngészni is érdekes lesz majd a Kezdhetedet

Az egyes projektekhez felajánlások is tartoznak, amelyek egyre komolyabbakká válnak az adományozott összeggel. Például kialakítható egy olyan támogatási modell is, hogy az album felvételét ötszáz forinttal támogatók mp3 fájlokban kaphatják majd meg a kész albumot, akik többet hajlandóak áldozni, azok viszont jobb minőségű formátumban is letölthetik azt, vagy CD-n juttatják el számukra. Ugyanezt a motivációs eszközt használja a Kezdheted amerikai előképe, a Kickstarter, ahol a különösen nagy támogatásokhoz rendszerint egyedi ajándékokat, a projekt gazdája által tartott workshopokat szoktak ajánlani.

Megkötések nélkül működik az ötletbörze

A Kezdheted.hu nem köti meg az alkotókat, a rajzfilmtől az ékszertervezésen keresztül a technikai újítások legyártásáig mindenre lehet majd projektet hirdetni az oldal indulását követően. Magyarországon pedig valószínűleg van annyi kézműves, újító ötletekkel rendelkező technológus és fiókokban lapuló félkész terv, amennyi az oldal felfuttatásához szükséges. A biciklistáskákat gyártó Bagaboohoz hasonló új márkák tűnhetnek fel, ha elegen vállalnak pár ezer forintnyi kockázatot.

Ha csak a butarobot-versenyt is szervező Fablab alkotói, a fülbevalóba rejtett divatos pendrive-ot kiötlő Kitchen Budapest köré csoportosuló alkotók és a Wasárnapi Művész Piac kiállítói használják fel a Kezdhetedet arra, hogy a rizikósabb, eszközigényesebb terveiket megvalósítsák, akkor is csodákat lehet várni az oldaltól. Ötven-hatvan rajongó már elég lehet ahhoz, hogy egy darabonként drága ékszerből nagyobb szériát gyártson le a művész, pár száz rajongó elérheti, hogy a kedvenc csapatának új albuma igazi stúdióhangzással rendelkezzen. És ami ezeknél is fontosabb, az egy példányból létező, műanyagból kifaragott prototípusok – mint például a Glif iPhone állvány – tömeggyártásba kerülhetnek.

A lényeg

Képzelj el egy oldalt: egy online közösségi teret tele újdonságokkal és merész elképzelésekkel, – ahova bárki feltöltheti a megvalósítás határán álló ötletét, legyen az film, egy újfajta, világmegváltó óraszíj, vagy akár egy számítógépes program.

Ha valakinek megtetszik egy ötlet és lát benne fantáziát, bármekkora összeggel támogathatja azt. A cél, hogy adott határidőn belül összegyűljön a projekt megvalósulásához szükséges összeg. A projektkiírók (vagyis az ötletgazdák) a hozzájárulásokért különböző jutalmakat ajánlhatnak fel a támogatóiknak. Például – az említett óraszíj esetében – hamarabb, vagy éppen személyre szabva kaphatják meg a leendő terméket, minthogy az felkerülne az áruházak polcaira.

Ebből is látszik, hogy a Kezdheted.hu nem csak projektíróknak készült. Legalább annyira a támogatók, és a nézelődők oldala, mint az ötletgazdáké. Náluk láthatod elsőként a legújabb és legújítóbb termékeket, olyan ajánlatokat csíphetsz el − maguktól a készítőktől −, mint sehol máshol, és ami talán a legérdekesebb, hogy támogatóként lehetőséged nyílik rá, hogy saját ízlésed szerint alakítsd a kultúrát itt, Magyarországon.

Forrás: RichPol.hu

  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük