Legyél sikeres “influenszer”, avagy így csinálj gagyi árucikket önmagadból!

A közösségi média sztárjai látszólag alulról induló és saját erőből nagy utat megtevő emberek. Külső szemlélő számára úgy tűnhet, hogy a sikeresség alapja a tehetség, a rendkívüli személyiség, az egyedi mondandó.

A valóság természetesen távol áll ettől. Mára egészen nyilvánvalóvá vált, hogy itt is a kapitalizmus farkastörvényei uralkodnak. A tehetség mellé pénz, támogatók és profi marketing kampányok kellenek. Kicsit úgy működik ez a terület is, mint a pornóipar. Ha jól nézel ki, ha eladható vagy a képernyőn, akkor befuthatsz. A különbség csak annyi, hogy ezen a területen nem kell az egész tested kiéhezett ordasok elé dobni, de sok “sikeres” influenszer esetében ez sem teljesen igaz. Vannak szép számmal olyanok, akik némi nézettségért cserébe már erre a terültre is “átkalandoztak”, hogy aztán mondjuk pénzért árulják azt a fürdővizet, amelyben megmártóztak a kamerák előtt.

Persze ne szaladjunk ennyire előre. A siker ott indul, hogy valaki kezében egy jobb mobillal feltölt néhány videót a Youtube-ra vagy a fiatalok körében népszerű Tiktok-ra. Ha jó a stílus, eladható az arc, akkor külön az influenszerek menedzselésére szakosodott cégek tűnnek fel szinte azonnal azzal az ajánlattal, hogy segítik a közösségi média karriert. Aki nem él ezzel, az nagy valószínűséggel eltűnik néhány videó után, mert ezek a rendszerek úgy működnek, hogy valódi sikert szinte kizárólag profi háttérrel lehet elérni. Szóval ha elfogadod a segítőket, akkor hirtelen nagyot ugrik az elérés, jönnek a feliratkozok és jönnek a tanácsok, hogy mit is kellene csinálni annak érdekében, hogy még több néző, lájk és megosztás érkezzen. A kezdeti egyéni kreativitást már ebben a szakaszban eltéríti a “lájkvadászat”. Mondj vicceset, gyalogolj bele valakinek a lelkivilágába, mondj róla csúnyákat vagy tegyél olyan dolgot a kamera előtt, amire jönnek a nézők. Van például idehaza egy nagyon elhízott fiatalember, akinek nem igazán van más mondandója csak valami gusztustalan ordenáréság. A nézői azt várják, hogy “élőzve” részegedjen le a számítógép előtt, külön vicces, amikor el is hányja magát. Hasonlóan “sikeresek” azok, akiket ki lehet röhögni, mert szánalmas a karakterük, képtelenek normálisan kommunikálni, ordibálnak és káromkodnak nézőik legnagyobb örömére.

Ez persze kivétel, nem mindenkire jellemző. A hétköznapi trend az, hogy az “influenszerek” üzengetnek egymásnak, hergelve egymást és a másik rajongóit. Természetesen lényegi tartalom ezekben a dolgokban nincs, de nem is igazán erre van igény. Elég egy cikizhető új frizura, ruhadarab, szóval bármi lényegtelen dolog. Ez az egyik legfontosabb sikerességi tényező, a negatív kampány bármi kapcsán. Persze lehet aggódni közhelyesen erdőtüzek, terrorizmus áldozatok vagy a jegesmedvék kihalása miatt is, de ezek azért jóval kevesebb “klikk”-et hoznak, mint a személyeskedő kivagyiság.

Aki persze úgy dönt, hogy ennek ellenére is jelen kíván maradni a placcon “komoly” mondandóval, az a legtöbb esetben teret fog egy olyan területen, aminek azért van felvevőpiaca az online térben. Lehetünk például sikeres kismama influenszerek vagy használtautó kereskedő influenszerek, esetleg kertész vagy lakásfelújító influenszerek, ám azt látni kell, hogy ezek a területek nem arról szólnak, hogy mondjuk a Youtube milliókat fog utalni nekünk. Nem amortizáljuk a személyiségünk le két hónap alatt a nullára, cserébe rendelkeznünk kell normális jövedelemmel, mert egy magyarországihoz hasonló közösség nem fog minket eltartani online megnyilatkozásaink alapján. 

Mégis mennyi pénzt lehet ezzel keresni? Viszonylag jól a Youtube nézettségből befolyó összegekkel kalkulálhatunk. Ez itthon körülbelül 0,70 cent 1000 megtekintésenként. Jól menő hazai Youtuberek itthon vért izzadnak 100 ezer feliratkozóért és örülnek, ha 1-1 videójuk eléri a 200 ezres nézettséget. Kis fejszámolással beláthatjuk, hogy heti 1 jól pörgő videó 40-50 ezer forintot hoz. Ehhez azonban már bizony sok háttérmunka is kell. Sminkes, hogy tényleg jól nézzünk ki a videón, profi videóvágás, világítás és sok más dolog. Ha belegondolunk, hogy mindezen beruházásért havi 200 ezret zsebelünk be jó esetben, akkor bizony savanyodni kezd a szőlő. Főleg akkor, ha feltűnik az adóhatóság is, hogy a bevételünk után fizetendő adót beszedje. A felszínen sikeres influenszerek vagyunk, a valóságban azonban egy külvárosi burkoló is jobban kereshet nálunk. Persze azért a dolog nem ilyen egyszerű anyagilag. A már említett külön iparág “szponzorok” egész sorát szervezheti mögénk. Spontán vagy kevésbé spontán lehet reklámozni ruhát, cipőt, boltot. Napjainkban például egy távolkeleti bolt ilyen alig burkolt reklámjaival van tele az internet, mennek is százszám oda a tinik családjukkal és bolyonganak a mi szemünkkel azonosíthatatlan élemiszerekkel teli polcok előtt, trendi plüssöket szorongatva a hónuk alatt. Szóval összességében lehet ezzel jól keresni, a kérdés csak az, hogy mi marad egy tehetségből a végére?

Van egy terület, ami némileg külön van látszólag mindettől. Vannak idehaza politikai mondandójú influenszerek, akik látszólag nem annyira “gagyik”, mint az egymást szapuló tini társaik. A valóság persze az, hogy ezen a területen is sok dolog történt az utóbbi években. Nincs nézettsége annak ha valaki unalmas, de alapos politikai elemzésekkel lép követői elé. Bizony ezen a területen is a nézők alakítják a mondandót. Ha nem azt mondjuk, amit hallani szeretnek, akkor szépen hátat is fordítanak nekünk. És ha nem akarunk pont arra a százezer hülyére hagyatkozni, akit érdekel a kormánypárti vagy ellenzéki közhelycunami, akkor jön a hétköznapi kompromisszum, beállás valamelyik párt mögé direkt vagy indirekt módon felmondva a leírt házifeladatot.

Összefoglalva azt lehet mondani, hogy erre a területre csak az menjen, aki durván exhibicionista, bírja a névtelen sértegetést és személyeskedést, a privátszférába bemászó hülyéket és komplett őrülteket. Lehet sikert elérni és lehet még pénzt is keresni, de azt senki ne gondolja, hogy ez könnyű pénzkereseti forrás lesz a tehetségnek köszönhetően. Mert ez tényleg nem a pornó világa, de itt is könnyű elkurvulni és szétcsúszni és itt talán még gyorsabban pótolható egy “tehetség”, mert mindig lesznek, akik elhiszik, hogy ezen a területen fogják megtalálni magukat és egy iparszerű rendszer egyetlen pillanat alatt szippantja fel azokat, akik elhiszik, hogy ezen a területen nem kell más, mint tehetség és némi mondandó.

Munkások Újsága

  •  
  •  
  •  
  •