Ma már történelem, 63 éves a régi rendszám

1958-ban vezették be a két betű-négy szám kombinációt a magyar rendszámokon. A rendszer alapjait elég átgondoltan fektették le. Azt tervezték ugyanis, hogy a rendszám betűiből azonosítható lesz a gépjármű haszálati módja, jellege, részben tulajdonosa is. Egy jóideig működött is az ötlet, ám a 70-es években a magánautók hirtelen szaporulatával a rendszámok leosztása nem tudott lépést tartani. Igaz, alig húsz évvel később már maga a kombináció sem, ezért ez a rendszám-formátum 1990-ben átadta a helyét a három betű-három szám verziónak.

Az eredeti rendszer felépítése:

AÁllami szervezetek, állami és tanácsi tulajdonú vállalatok személyautói
(eleinte fekete alapon fehér karakterekkel, később fordítva)
AA 00-01: Elnöki Tanács Elnöke szolg. gépk.
BBelügyminisztérium, államigazgatás, annak szervezeti, termelőszövetkezetek személyautói
BA 00-01: Belügyminiszter szolg. gépk.
BV: Büntetésvégrehajtás gépkocsijai
BU-BX: autóbuszok 1980-tól
 
CMagánautók
CC: követségi dolgozó, nem diplomata státuszban (fehér alapon piros karakterek)
CD: diplomácia testüketek tulajdonában lévő gépkocsik
CK: hazánkban élő külföldi állampolgár magántulajdonban lévő autója (fehér háttéren piros karakterek)

DDiplomáciai testületek  tulajdonában lévő gépkocsik
DT: diplomáciai testületek (kék háttéren fehér karakterek)
 
EMotorkerékpárok 
FÁllami szervezetek, állami és tanácsi tulajdonú vállalatok teherautói
(eleinte fekete alapon fehér karakterekkel, később fordítva)
GAutóbuszok
GA: közüzemi személyszállítás, pl BKV (fekete alapon fehér karakterek)
GB: Vállalatok, intézmények saját tulajdonú autóbuszai
 
HHonvédség járművei
HA, HB – személyautó
HT – teherautó
HG – autóbusz, mikrobusz
HH – híradós gépkocsi
HF, HT – teherautó
HZ – tartálykocsi
HN – motorkerékpár
HP, HX – pótkocsi, utánfutó
HV – vontató
HR – határőrség, katonai rendészet
 
IMagánautók 1970-től 
JTaxik (JF-ig, fekete alapon fehér karakterek) 
KMotorkerékpár 
LMotorkerékpár 
MMentők (MA-MB) 
NMotorkerékpár oldalkocsival 
OMotorkerékpár 
PPosta
(1976-tól magánautók)
 
RRendőrség, határőrség, vám-és pénzügyőrség, büntetésvégrehajtás járművei
RA-RB: rendőrség szolgálati autói
RF: rendőrségi csapatszállító teherautók
RK: rendőrségi motorkerék
RR: határőrség, vám- és pénzügyőrség, büntetésvégrehajtás járművei
 
 SSzövetkezetek, vállalkozások, társadalmi szervezetek teherautói 
 TTűzoltóautók (TO, TU)
(80-as évektől magánautók)
 
 UMagánautók 1975-től 
 VVontatók (VA, VT) 
W(Nem adták ki !) 
XPótkocsik, utánfutók
(eleinte fekete alapon fehérrel, majd fordítva)
XX – kölcsönzői járművek
 

YPótkocsik, utánfutók, AKÖV-TEFU és Volán teherautói 
Z Magánautók 


Speciális rendszámok:

A PRÓBAÉrvényes műszaki vizsgával, vagy belföldi forgalmi engedéllyel nem rendelkező gépjárművek ideiglenes rendszáma
(Eleinte csupa piros karakterrel, majd a számok feketével)
 
E30 napos ideiglenes rendszám
Z30 napos ideiglenes rendszám – az országból való kiszállításra
 Lassú jármű, mezőgazdasági vontató rendszáma
VÁMIdeiglenes rendszám vámkezelés idejére 

A rendszer persze nem tartott ki túl sokáig. 15 évvel a bevezetése után, a 70-es évek közepén már látható volt, hogy a jelentősen megszaporodott magánautó-mennyiséget ez a logika nem fogja kiszolgálni. A dömpingszerűen érkező autók néhány év alatt elkoptatták a teljes I- és U- szériát.

Első lépésként a foglalt betűk még szabad kombinációit szabadították fel, de ezzel alig jutottunk el a nyolcvanas évek elejéig. Ekkor már tisztán látszott, hogy hamarosan elfogynak a lehetőségek. Annyira, hogy az évtized végére már a kettős betűkombinációkat, a DD, TT, UU, ZZ, NN, GG, stb… variációkat is ki kellett adni. Ekkor a háttérben már dolgoztak a három betű-három szám kombináción.

A bürokratizmusra jellemző, hogy (bár az ‘exkluzív’ rendszámok rendszere már megdőlt egyszer, és egyébként sem volt praktikus) első nekifutásra az új, 3-3 rendszámokra is kidolgozták a ‘foglalt’ betűk rendszerét. Ugyan végül nagyrészt elvetették ezeket,  de a rendőrség, a honvédség, és még néhány tekintélyelvű állami szervezet kisírta magának a speiális kombinációkat.

B-verzióként az is belekerült a tervezetbe, hogy a német-olasz megoldásokhoz hasonlóan a földrajzi elhelyezkedés is jelölve legyen a rendszámon. Ezt meglehetősen magyaros érveléssel sikerült elvetni: védeni kívánták az idegenben meccset vezető futballbírót, illetve a vendégcsapat buszát és szurkolóinak autóját…


Magántulajdonú személyautók rendszámai időrend szerint
(becslés, a járművet kiadó négy nagy Merkúr-telep szabad rendszámkészletétől függően lehetnek eltérések)

CA-CM: 1958-1966
CO-CP: 1967
CR-CZ: 1968-1969
IA-ID: 1970
IE-IG: 1971
IH-IL: 1972
IM-IT: 1973
IU-IZ: 1974
UA-UK: 1974
UL-UO: 1975
UP-UZ: 1976
ZA-ZH: 1977
ZI-ZY: 1978
PA-PM: 1978
PN-PZ: 1979
TA-TG: 1980
TH-TP: 1981
TR-TZ: 1982
KA-KB: 1982
KC-KN: 1983
KO-KZ: 1984
GA-GN: 1985
GO-GZ: 1986
DA-DG: 1987
DH-DM: 1988
DN-DZ: 1989
JA-JR: 1989
JS-JZ: 1990
dupla (DD, EE, stb): 1990

Forrás: autofilia.blog.hu

  •  
  •  
  •  
  •