Eseti bizottság létrehozását kezdeményezte a Parlamentben Székely Sándor a Magyar Szolidaritás Mozgalom független országgyűlési képviselője
A bizottság feladata a gyalogos átkelőhelyekre vonatkozó szabályozás felülvizsgálata és egy úgynevezett „Zebraminimum” előkészítése lenne, amennyiben azt a kormánypárti képviselők megszavazzák.
A gyalogátkelőhelyeken történt gázolások száma évről-évre növekszik. 2019 novemberében benyújtott közérdekű adatigénylésre az Országos Rendőr-főkapitányság az alábbi adatokat adta: a rendőrségi ügyviteli rendszerben rögzített adatok alapján 2018-ban országosan 1079 esetben, 2019. november 19-ig pedig 810 esetben történt gyalogoselütés a kijelölt gyalogátkelőhelyeken.
A kijelölt gyalogátkelőhelyeken történt balesetek közül 2018-ban 30, 2019-ben pedig 29 eset volt halálos kimenetelű. Azóta sajnos ez a szám növekedett.
Számos oka van a baleseteknek: a megváltozott közlekedési magatartások miatt a gyalogosok és az autósok sem tartják be a KRESZ előírásait, teszik ezt sokszor figyelmetlenségből vagy azért, mert a zebrák rossz minőségűek, sok helyen már szinte láthatatlanok. A mobiltelefonok korában a gyalogosok és az autósok figyelmetlen közlekedési magatartása is oka az egyre szaporodó baleseteknek. Ezen túl menően a jelenleg hatályban lévő szabályozás is 35 évvel ezelőtt született, így a XXI. század új technikai kihívásait egyáltalán nem veszi figyelembe, ezért van szükség egy olyan úgynevezett zebraminimum kidolgozására, ami a törvényi szabályozás újragondolását, a felelősségi – és hatáskörök tisztázását valamint „okos zebrák” telepítését is magába foglalja.
A problémát a fővárosban tetézi az is, hogy nincs valódi felelőse a közutaknak, így a zebráknak sem. A kerületi önkormányzatok a közútkezelő és a fővárosi önkormányzat hierarchikus rendszere között helyezkednek el, de a legnagyobb probléma, hogy a Budapesti Közút Zrt. Forgalomtechnikai Igazgatóságának működése lassú, bürokratikus, átláthatatlan.
3 Comments on “Biztonságosabb gyalogos-átkelőhelyeket szeretne Székely Sándor”