Mintegy 4000 jelzőtáblát cserél le sárga fluoreszkáló háttérűre a jobb észlelhetőség érdekében a következő években a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Mint írják, hat év alatt több mint 1500-an sérültek meg gyalogos átkelőhelyek környezetében, melyből 77 eset végződött halálos kimenetellel. Ezt a számot szeretné jelentősen csökkenteni a társaság.
Részletesebb adatokkal is szolgáltak, 2017-ben 252, 2018-ban 304, 2019-ben 271 gyalogos elütés történt kijelölt gyalogos átkelőhelyeken az országos közúthálózaton. A legtöbb esetet meglepő módon nappali, természetes fénynél, jó látási viszonyoknál okozták a közlekedők. Míg 2018-ban 168 baleset történt nappal, addig éjszaka, működő közvilágításnál 113 balesetet jegyeztek. 2019-ben mindkét szám csökkent, nappal 149, éjszaka 95 gyalogos elütésről van tudomása a társaságnak.
Ezek a számok azért is érdekesek, mert ha az országos adatokat nézzük a Magyra Közút statisztikája csak a zebrák egy részéről szól. Székely Sándor független országgyűlési képviselő tavalyi közérdekű adatkérése alapján kiderült,
2018-ban országosan 1079 esetben, 2019. november 19-ig pedig 810 esetben történt gyalogosgázolás kijelölt gyalogátkelőhelyeken, mely balesetek közül 2018-ban 30, 2019-ben pedig 29 eset volt halálos kimenetelű – közölte a képviselővel az Országos Rendőr-Főkapitányság.
Székely tavaly eseti bizottság létrehozását kezdeményezte az Országgyűlésben, melynek egyik lényegét a friss Magyar Közút statisztikája is alátámasztja. Teljesen kaotikusan kezelik a gyalogos-átkelőhelyeket Magyarországon,
a 4000 tábla felújítása nagyon jó hír, de a többivel mi lesz?
Székely szerint minden gyalogos-átkelőhelynek egy közös gazdájának kell lennie, teljesen mindegy, hogy a Magyar Közút, az önkormányzatok, a megyék, vagy a főváros tartja fenn a zebrákat.
A problémát a fővárosban tetézi az is, hogy nincs valódi felelőse a közutaknak, így a zebráknak sem. A kerületi önkormányzatok a közútkezelő és a fővárosi önkormányzat hierarchikus rendszere között helyezkednek el, de a legnagyobb probléma, hogy a Budapesti Közút Zrt. Forgalomtechnikai Igazgatóságának működése lassú, bürokratikus, átláthatatlan.
A Székely által benyújtott határozati javaslat alapján a közlekedési albizottság javaslatára gyalogos-átkelőhelyekre vonatkozó szabályokat egységesen felül fogják vizsgálni, és egy úgynevezett “Zebraminimumot” készítenek elő a Magyar Közút szakembereinek részvételével is, persze ha azt a kormánypárti képviselők megszavazzák.
Ahhoz, hogy átfogó rendezés valósuljon meg, a Szolidaritás Mozgalom elindította a zebraminimum.hu honlapot, melyen az ország összes gyalogátkelőhelye megtalálható lesz. A szervezet azt szeretné, hogy biztonságosak legyenek a gyalogátkelőhelyek, s ezzel a térképpel a döntéshozók felé szeretne még több információval szolgálni.
A Székely Sándor által kezdeményezett Zebraminimum projektet az Igen Szolidaritás is támogatja, amiről a Közlekedési albizottság mellett, Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár kabinetvezetője is fogadta júniusban Székely Sándort.
Fotó: Magyar Közút
One Comment on “4000 táblát cserélnek a zebrák környékén, a többivel mi lesz?”
Comments are closed.